Mire figyeljünk hangfalkábelek vásárlásakor
Ebben az írásunkban a hangfalkábelekkel vagy más néven hangszórókábelekkel foglalkozunk. Sokakban azonnal felmerülhet a kérdés, hogy miért kell erre a témára egy betűt is elpazarolni, hiszen csak két egymással párhuzamos vezetékről van szó. Egyszerűségük ellenére mégis ez a legtöbb vita forrása a felhasználók két nagy tábora között. Az egyik csoport szinte már misztikus tulajdonságokkal ruházza fel, míg a másik egy egyszerű drót szintjére degradálja le őket.
Vajon mi lehet az ilyen hatalmas véleménykülönbségek oka? Mitől lehet az, hogy egyesek kisebb vagyonokat képesek kifizetni egy nevesebb hangfalkábelért, míg mások szemében ez is csak egy egyszerű drót, ráadásul el sem ismerik az esetleges előnyöket. Sőt, arra sem képesek, hogy legalább kimondják, hogy jó vagy legalább jobb. Az Ő szemükben ez is ugyanolyan a drót, mint a többi.
A témáról számtalan cikk és teszt elérhető a speciális anyagú, legkülönfélébb bevonattal ellátott, különleges szövésű és szigetelésű, és legtöbbször csillagászati áron beszerezhető hangfalkábelekről, melyek alkalmazásával állítólag sokkal jobban és szebben fog szólni a hangrendszer. De ezért mélyen a zsebbe kell nyúlni és azonnal felvetődik néhány kérdés. Milyen hangfalkábelt vegyek? Mindig van egy jobb és drágább, hol húzzam meg a határt? Reális áron nem lehet jó hangfalkábelt venni?
Rengeteg megkeresést kapunk elérhető áron beszerezhető és jó minőségű hangfalkábelekkel kapcsolatban, ezért szükségesnek éreztük bővebben foglalkozni a témával.
Megpróbálunk kicsit rendet teremteni a tulajdonságok és a leggyakrabban használt kábelanyagok között. Mit nyerhetünk vagy veszíthetünk a hangfalkábel vastagságának, illetve az anyagának a változtatásával? Nagyon jól hangzik egy ezüstből készült hangfalkábel, de mit jelent ez a gyakorlatban? Azt még viszonylag sokan tudják, hogy az ezüst a legjobb elektromos vezető, jobb tulajdonságokkal rendelkezik, mint a réz, de, hogy ez pontosan mit is takar, azt már csak kevesen. Érdemes-e beruházni sokszoros áron egy ezüstözött hangfalkábelre, csak azért, mert köztudottan jobb paraméterekkel rendelkezik? Vagy tökéletesen megfelelhet a réz, sőt a CCA hangfalkábel is.
A hangfalkábel tulajdonságai
A hangfalkábelek kiválasztásánál az általánosan elfogadott szempont, hogy minél vastagabb és a lehető legrövidebb legyen. Ez igaz, azonban a keresztmetszet növelése az ideális vastagság elérése után, már értelmetlen. A szükséges kábel hosszát ismerjük, a lehetséges anyagok között kell dönteni és ennek megfelelően kiválasztani a vezeték keresztmetszetét. És a legtöbben itt tévednek el a hangfalkábelek útvesztőjében. Tesztek, videók végeláthatatlan sora szajkózza a skin hatás, az induktivitás káros tulajdonságait, a magas hangok vágását, és erre a problémára azonnal megoldást is kínálnak a speciális technológiával gyártott kábelekkel. Persze horribilis árakon. Félreértés ne essék! Kábel és kábel között van különbség és a fejlesztések valóban javítanak egyes tulajdonságokat. A kérdés az, hogy ezt egy átlagos felhasználó hallja vagy csak tudja.
Vitathatatlan tény, hogy a hangfalkábeleknek vannak hátrányos tulajdonságai. Induktivitásuk, kapacitásuk és ellenállásuk befolyásolhatja a hangzást. Bármilyen kábelt használunk, minden negatív hatása egyenes arányban fog növekedni a hosszúságával, tehát előbb-utóbb mindig elérhető lesz az a hossz, ami már egy átlag felhasználónak is feltűnő hangzásbeli változást okozhat. A felhasznált anyag, a vezetékvastagság és a hosszúság összefüggéseinek megértéséhez szeretnénk egy kis segítséget nyújtani, ehhez azonban picit bele kell folyni az elektronika világába. Megpróbáltuk érthetően és a lehető legegyszerűbben megfogalmazni.
A hang továbbítása a vezetéken elektromos jel formájában történik, mely jelet a frekvenciájával, alakjával és amplítúdójával lehet jellemezni. A hangfalkábel sem a frekvenciára, sem a jelalakra nincs hatással. Viszont minden kábel valamekkora ellenállással rendelkezik, ami a jel amplitúdóját, a jel erősségét befolyásolja.
A hangfalkábel anyaga és egyenáramú ellenállása
Vásárlás előtt a leglényegesebb kérdés, hogy milyen vastagságú és anyagú legyen a hangfalkábel. Ugyan konkrét válasz erre nem adható, de megvizsgáljuk a különböző anyagokból eredő előnyöket és hátrányokat, melyek ismeretében leegyszerűsödik a döntés. Egy dolgot már a legelején tisztázni kell. Ha tetszik, ha nem, a kábelen mindenféleképpen veszteség fog keletkezni, ami arányosan növekedni fog annak hosszával.
Alapvetően három lehetséges anyag közül választhatunk.
A legelterjedtebb és leggyakrabban használt anyag a CCA. Ez rézzel bevont, sodrott alumínium kábel. Rendkívüli népszerűségük az ár/érték arányuknak köszönhető. Olcsók, bár a paraméterei a réznél rosszabbak, de ennek ellenére is jól használhatók.
A tiszta réz hangfalkábelek egyértelműen jobbak, viszont kétszer-háromszor többe kerülnek. A nagy tisztaságú OFC réz fajlagos ellenállása az anyagtisztaság növelésével valamelyest csökken, viszont az előállítási költsége jelentősen nő. OFC rézről 99,95% felett beszélünk, de érdemes megemlíteni, hogy már a normál elektronikai réz is 99,9% tisztaságú.
Az ezüst a legjobb elektromos vezető, így az ebből készült kábelek paraméterei vitathatatlanul a legjobbak, sajnos az áruk is nagyon magas.
A különböző anyagokból készült hangfalkábelek az ellenállásukkal hasonlíthatók össze egymással. Minél kisebb ez az érték, annál kisebb lesz a kábel vesztesége is.
A kérdéses anyagok 1 mm2 keresztmetszetű ellenállása, 1 méter hosszúságon:
Ezüst | 0,016 Ωmm2/m |
Réz | 0,017 Ωmm2/m |
Alumínium | 0,028 Ωmm2/m |
Az értékeket összehasonlítva látható, hogy az ezüst ellenállása a legkisebb, ezért a vezetőképessége a legjobb, az alumíniumé pedig a legrosszabb. De mielőtt egy elégedett „ugye megmondtam” felkiáltással lezárnánk a témát, talán érdemes számolgatni egy kicsit.
Vegyünk példaként egy 10 méter hosszú, 2,5 mm2 keresztmetszetű ezüst, réz illetve CCA hangfalkábelt és számoljuk ki mindháromnak az egyenáramú ellenállását. Ez lesz a hangfalkábelek legfontosabb tulajdonsága. A számításnál a hosszúságot kettővel szorozni kell, hiszen az áram mindkét éren szaladgál a vezetéken.
De mit jelentenek ezek az értékek a gyakorlatban?
Ahhoz, hogy ez kiderüljön, a teljes rendszert kell vizsgálni. Hangfalkábelünk végén mindig ott fityeg egy hangfal, melynek ellenállása legyen a legelterjedtebb érték, 8 Ω (Ohm). A hangszóró és a kábel ellenállása egy feszültségosztót képez, az erősítőből érkező feszültség megoszlik a hangfal ellenállása és a kábel ellenállása között. A feszültségosztás törvénye alapján az ellenállásokon lévő feszültségek úgy aránylanak egymáshoz, mint az ellenállásuk értékei. Ebből adódóan a 8 ohmos hangszóróterhelésre jutó feszültség hasznos teljesítményként megszólal, a kábelellenállásra kerülő pedig elveszik. Picit elgondolkozva már itt észrevehető, hogy a hangszóróhoz képest bármelyik kábel ellenállása gyakorlatilag nulla, ezért a kábel vesztesége sem lesz sokkal nagyobb a nullánál. A példának vett kábeleknél, anyagtól függően kb. 2-3%. Ez lehet sok és kevés is. Nézőpont kérdése. Azt viszont nem árt tudni, hogy a hangszórók hatásfoka rossz. Sőt, nagyon rossz. A rájuk kerülő feszültségnek mindössze néhány százaléka alakul hanggá. A jel 95-99 százaléka elveszik, döntő többségük 1-2 százalék hatásfokkal működik.
A lejjebb látható képletbe behelyettesítve az értékeket, decibelben (dB) kiszámolható az erősítés csökkenése a kábelen. A valósághoz közelibb eredményt kapunk, ha a hangszóró ellenállását 0,8-cal megszorozzuk. A 0,8-as szorzót a hangszóró frekvenciafüggése miatt ésszerű alkalmazni.
20*log (R hangszóró / (R kábel + R hangszóró))
Ezüst, réz, CCA sorrendben -0,17 dB, -0,18 dB, -0,29 dB eredmények születnek. Annak eldöntésére, hogy ez mennyire sok vagy kevés, az ember hallása adja meg a választ. Egy kitűnő hallású ember, ideális körülmények és tiszta szinusz jel esetén 0,3-0,5 dB változást már észrevehet. Ez az érzékelési küszöb. De önmagukban a számok becsapósak ám, csak részben fedik a valóságot. Hallásvizsgálaton, egy folyamatos és azonos frekvenciájú hang 0,3-0,5 dB hangerősség változása már észlelhető, kitűnő hallás esetén. Ráadásul ez az érték csak a közepes frekvenciatartományban igaz, és kiemelkedő hallással csak a társadalom kisebb része rendelkezik. Az alsó és felső frekvenciatartományban a fülünk érzékenysége rohamosan csökken. Átlagos hallással, zenehallgatás közben az érzékelési küszöbérték 2 dB körül van.
A számolási példán látható, hogy az ezüst és a réz között csak matematikailag van különbség. A jobb vezetőképességük miatt keresztmetszetük gond nélkül csökkenthető. Ugyanazon a hosszúságon 1,5 mm2 réz / ezüst és 2,5 mm2 CCA hangfalkábel vesztesége közel azonos. Ebből adódik a CCA hangfalkábelek töretlen népszerűsége. A vastagság helyes megválasztásával gazdaságosan kompenzálható az anyagukból eredő hátrány.
A számított értékek arányosan növekedni fognak a hangfalkábel hosszával, kétszer hosszabb kábel esetén kétszer nagyobb lesz a veszteség is. 4 ohmos hangfallal ugyanez a kábel szintén kétszer nagyobb veszteséget fog okozni. A keresztmetszet csökkentse szintén veszteségnövekedést eredményez.
Ezzel a számítási módszerrel már egyszerűen összehasonlíthatóak egymással a különböző anyagokból készült vezetékek és mekkora anyagi ráfordítást igényel néhány tized decibel nyereség a kábelen.
Azonban nem a kábel veszteségével van a legnagyobb baj, ez a hangerőszabályzóval kompenzálható. A fő probléma a hangszóróból ered, ugyanis annak nem ellenállása, hanem impedanciája van. Az impedancia egy frekvenciafüggő ellenállás, ezért a hangszóró impedanciája a sugárzott hangmagasságtól függően változni fog. Ebből adódóan a fentebb említett feszültségosztó is frekvenciafüggő lesz. Ez azért lényeges, mert a hangszóró impedancia változásával, a hangfalkábel ellenállása is változik. Ha a hangszóró impedanciája csökken, a kábel veszteségi ellenállása növekszik. A túl nagy vezeték ellenállás pedig megváltoztathatja a hangszóró frekvenciamenetét. A kábel önindukciója és a hangszóró impedanciája egy aluláteresztő szűrőt képez. Minél kisebb a hangszóró impedanciája vagy minél nagyobb a vezeték önindukciója, annál alacsonyabb frekvencián kezdődik el a magas hangok vágása. Ez első olvasatra rémisztőnek hangzik, de a valóságban azért sokkal jobb a helyzet. Először is a magas hangok nem tűnnek el, hanem a törésponttól kezdődően, a frekvencia növekedésével, fokozatosan csökken a hangerejük. Másodszor (és ez a lényeg) a frekvencia növekedésével fülünk érzékenysége jelentősen romlik. Míg az 1-3 dB erősségű, 1 kilohertzes hangot éppen meghalljuk, a 10 kilohertzes hang észleléséhez már 12-13 dB hangerősség szükséges.
A hangfalkábel induktivitása
Az induktivitás a váltakozó áram hatására jön létre minden egyes kábelen. Minél nagyobb a frekvencia, annál nagyobb lesz az induktivitás is. A csillapítás mértéke a kábel hosszától és a hangszóró impedanciájától függ. Minél kisebb a hangfal impedanciája, annál érzékenyebb lesz a rendszer az induktivitásra. Éppen ezért a kis impedanciájú hangfalaknál vastagabb kábelt célszerű alkalmazni.
Hangfalkábel és a skin hatás
Míg az egyenáram a vezeték teljes keresztmetszetén folyik, a váltakozó áram a frekvencia növekedésével egyre inkább kiszorul a kábel felszínére, a belsejében kevésbé van jelen. Ebből adódóan a hasznos vezeték keresztmetszet csökken, a kábel veszteségi ellenállása növekszik.
Hatása már a közepes frekvenciákon is érvényesül. Az áram behatolási mélysége rézben 60 Hz-en 8,5 mm, 1 kHz-en 2 mm, 10 kHz-en 0,6 mm, 20 kHz-en 0,5 mm. CCA vezetékeknél néhány tizeddel kevesebb. Rézben, hangfrekvencián egy 0,75 mm2-es vezetékben 1%, 1,5 mm2-nél már 10% feletti skin veszteség keletkezik. Ez a 10 százalék soknak tűnhet, de ha hozzátesszük, hogy a néhány tizedes ellenállásérték fog ennyivel emelkedni, már elhanyagolható veszteség.
Minél vastagabb a kábel, annál erőteljesebb lesz a skin hatása, de a hasznos keresztmetszet növekedése miatt, mégis sokkal kedvezőbb lesz az átvitel, mint vékonyabb vezetéket alkalmazva.
A skin effektus gyártási technológiával valamelyest csökkenthető, de az erre fordított pénz és a kapott eredmény nincs összhangban egymással.
A hangfalkábel kapacitása
A kapacitás két párhuzamos vezeték között alakul ki. A hosszúsággal egyenes arányban, a keresztmetszet növelésével picit növekszik. Az otthon használt néhány tízméteres távolságon a hangfrekvenciás sávot nem módosítja. A túl nagy kábelkapacitás a végfok terhelésére lehet hatással, extrém kábelhossz esetén okozhat gerjedést. A szigetelés anyaga a kábel kapacitását befolyásolja, de mivel a hangfrekvenciás sávban a kapacitás miatti változás elhanyagolható, ebből adódóan a szigetelés anyaga is lényegtelen. Bármilyen anyagból készülhet, legfeljebb a tartósságot, mechanikai védelmet javítja, a hangfrekvenciás átvitelt nem.
Ha váltakozóáramú paraméterek a lényegesek, akkor miért az egyenáramú ellenállás a hangfalkábelek legfontosabb jellemzője? A válasz nagyon egyszerű. A kábel egyenáramú ellenállása adott, váltakozó áram hatására ez az érték fog valamelyest növekedni. A kapacitás, az induktivitás és a skin hatás mértékét elsősorban a fizikai méretek határozzák meg. Szinte semmit nem tehetünk ellenük, mert két párhuzamos vezetéken váltakozó áram folyik. Persze a kábel anyaga is befolyásoló tényező, az egyenáramú ellenálláshoz hasonló arányokkal.
Az emberi hallás
A hangfalkábelek mérhető és számolható veszteségei mellett, az emberi hallást is figyelembe kell venni. Egyáltalán mire képes a fülünk, mit hallunk, mit hallhatunk és mi az, amit már nem. Fontos kiemelni, hogy ez már egyénileg változó adat, nagy szórással. Az ember a legbizonytalanabb változó, hisz nem vagyunk egyformák.
A hallható hangokat a frekvenciával (hangmagasság) és a hangerősséggel jellemezzük. Az emberi hallás elfogadott frekvenciatartománya 20 Hz - 20 kHz között helyezkedik el, de legtöbbünknél 16 kHz körül van a vége. A legjobb hallással fiatalon rendelkezünk, 30-40 éves kortól kezdve hallásunk folyamatosan romlik. A felső hallástartomány egyre inkább szűkül és a fül érzékenysége is romlik. Csupán az öregedésből kifolyólag 10 évenként 8-10 decibellel csökken a fül érzékenysége a magas tartományban.
Ideális körülmények, kifejezetten jó hallás és tiszta szinusz jel esetén a fül, 0,3-0,5 dB szintkülönbséget éppen észrevesz, de más jelek esetén ez az érték már magasabb lesz. Zenehallgatás során és közepes frekvencián egy nagyon jó hallású ember 1 dB változást már érzékelhet, ám a többség csak 2 dB körüli változást vesz észre. 3 dB növekedést már egyértelműen egy picit hangosabbnak hallunk. Fülünk a hallástartomány két végén, a mély és magas hangoknál kifejezetten érzéketlen a szintkülönbség változásokra.
Orvosi kutatásokkal bizonyított tény, hogy az ember zenével kapcsolatos memóriája rendkívül rövid és pontatlan. A nagy vagy nagyobb hangzásbeli változásokra hosszabb távon is emlékszünk, de a kis különbségeket, apró eltéréseket az emberi agy pillanatok alatt elfelejti. Ezért a különböző „én meghallgattam” típusú kábelcserélgetős teszteket, nem túl nagy baj fenntartással kezelni. Léteznek olyan tesztek is, ahol ennek pont az ellenkezőjét bizonyítják, de ebbe a témába nem folyunk bele. Egy egyszerű példa: a szobában ülve valaki eggyel feljebb tekeri a hangerőt, az észrevehető. De ha ugyanez a változás, akkor jön létre, amikor éppen nem tartózkodunk a helyiségben, visszamenve nem fogjuk észrevenni.
A hangerősséget (hangnyomást) decibelben adjuk meg. A 0 dB érték jelöli a hallásküszöböt, 130 dB a fájdalomküszöböt. Értelemszerűen a 0 dB alatti hangokat nem halljuk, a 130 dB erősségű hangok pedig már fájdalmat okoznak. A decibel skála logaritmikus! Kezdetben lassan, majd meredeken emelkedik. A suttogás 25 dB, a normál emberi beszéd 60 dB, egy koncert 90-110 dB erősségű.
Az emberi hallás erősen frekvenciafüggő, ezért az azonos erősségű, de különböző frekvenciájú hangokat, eltérő hangerősséggel halljuk. Az egyenlő hangosság görbéi (phon görbék) adják meg a hangosság frekvenciafüggését.
Minden görbe az egyenlő hallásszinteket jelöli a teljes frekvenciasávban, amelyeket egyforma hangerővel hallunk. 1 kilohertzen a phon görbék értéke megegyezik a hozzájuk tartozó decibel értékkel, 40 dB=40 phon, 50 dB=50 phon, 60 dB=60 phon… A legalsó görbe jelzi a különböző frekvenciákon a hallásküszöböt, ez gyermekkorban 0 dB alatt is lehet. A fül 3 kHz körül a legérzékenyebb. Az érzékenység a magas és a mély hangok felé jelentősen csökken. Az 1 kilohertzes hangot, 1-2 dB hangerővel meghalljuk, az 50 hertzes hang észrevételéhez viszont már 40 dB hangerő szükséges. Ez egy egyszerű gyakorlati példával is igazolható: Halk zenehallgatásnál nem halljuk a mélyeket. A mély hangok meghallásához el kell érni egy adott hangerőt. A görbék végén, a fekete szaggatott vonallal jelölt szakaszon (kb. 16 kHz felett) az átlagos fül már nem hall.
Megfigyelhető, hogy a hangnyomás növekedésével laposodnak a görbék, tehát minél halkabb a hang, annál inkább jelentkezik a fül érzéketlensége a mély és magas hangokra. Az 1 kilohertzen mért hallásküszöb jelenleg 4 phonnál (4 dB) helyezkedik el. Nem a nullánál, mert az átlagos hallás ennyit romlott öt évtized alatt. A phon görbék szinuszos hanghullámok esetén érvényesek, zenehallgatás közben a fül még érzéketlenebb.
A phon görbék csak a hallás frekvenciafüggését mutatják meg. Azt, hogy mennyire hangosnak halljuk a hangot, a son skála szemlélteti.
phon | 40 | 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 | 110 | 120 |
son | 1 | 2 | 4 | 8 | 16 | 32 | 64 | 128 | 256 |
40 phon (40 dB) megfelel 1 son-nak. A phon értékek 10 decibelenként emelkednek, a hozzájuk tartozó hangosságérzet (son), mindig duplázódik. Ebből adódóan 10 decibel hangerő növekedést hallunk kétszer hangosabbnak. 256-szor halljuk hangosabbnak a 120 decibeles hangot, mint a 40 decibelest. 40 phon (40 dB) alatt a hangosság érzékelése változik. Sokkal rosszabb lesz…
phon | 10 | 20 | 30 |
son | 0,025 | 0,1 | 0,4 |
A phon görbékkel és a son skálával összevetve már könnyen elképzelhető, hogy mennyire lehet hallható néhány decibel veszteség az alsó és felső frekvenciatartományban. De nem szabad megfeledkezni a magas és mély hangszínszabályzókról sem. Ezek feladata éppen a kérdéses frekvenciák kiemelése.
Összegezve a fentebb leírtakat megállapítható, hogy a kábelek veszteségei valós problémát jelenthetnek, különösen a határfrekvenciák közelében. Azonban itt egy átlagos fül már nem, vagy éppen hall még valamit. Ezek a veszteségek irreális áron, speciális hangfalkábelek használatával valamelyest csökkenthetők.
Bármilyen hangfalkábelről legyen szó, viselkedését befolyásolja a pillanatnyilag használt hangfal és a végfok is. Adott rendszerben a kábelek közötti változás hanggenerátorral és oszcilloszkópos méréssel ugyan kimutatható, de, hogy ebből ki és mit hall(hat) meg, már egy másik történet.
Otthon a szobában, ahol biztosan nincs szükség 10-20 méter kábelnél többre, az induktivitással, kapacitással, skin hatással nem kell foglalkozni. Létezésüket tudomásul kell venni. Bár okozhatnak minimálisan észlelhető változást a magas és mély tartományban, ám ez a hangszínszabályzóval kompenzálható. A hangfalkábel anyaga és keresztmetszete, tehát az ellenállása lényeges. A leggyakrabban használt hosszúságokon ez néhány tized ohm, ami a skin és az induktivitás miatt valamelyest növekedni fog. Nem szabad technikai oldalról túlbonyolítani ezt a kérdést. A hangfalakban lévő hangváltók tele vannak induktivitásokkal, kapacitásokkal, a hangszórónak az ellenállása mellett induktivitása és kapacitása is van, ezek mind-mind visszahatnak a hangfalkábelre is.
Egyéni elvárások alapján egyszerűen kiválasztható a megfelelő hangfalkábel. Ha megengedünk 1 dB kábelcsillapítást, akkor a vezeték ellenállása a hangszóró minimális impedanciájának (jó közelítéssel: névleges érték*0,8) a 12 százaléka lehet, 0,5dB-hez pedig 6%-a. Ezek nem kőbe vésett értékek, de 1dB változást az átlagember nem érzékel.
A réz gazdaságosan helyettesíthető egy mérettel vastagabb CCA kábellel. Mivel az ezüst és a réz között gyakorlatilag nincs különbség, véleményünk szerint ezüst kábellel foglalkozni értelmetlen. Ugyanebből az okból feleslegesnek tartjuk a rézkábel ezüstözését is. Ez a skin hatást matematikailag csökkenti, de az a néhány mikron vastagságú ezüstréteg nem fog hallható változást okozni.
Akár el is tekinthetünk mindentől, használhatunk bármilyen kábelt, a rendszer akkor is szólni fog, de ez már egyéni elvárás kérdése.
Az arányokra viszont figyelni kell! A hangfalkábel ellenállása mindig egy nagyságrenddel kisebb legyen a hangfal ellenállásánál. A túl nagy vezeték ellenállás könnyen észrevehető, hallható problémát okoz.
Lényeges, hogy minél kisebb a hangfal ellenállása, annál érzékenyebb lesz a rendszer a hangfalkábelre, ezért a 4 ohmos hangfalak vastagabb kábelt kívánnak.
Itt tegyünk egy kis kitérőt, ami nem közvetlenül, de kapcsolódik a témához és tisztázzunk egy hatalmas félreértést, amelyre már nagyon sokan ráfáztak. Zenehallgatáskor nem a wattot halljuk! Ugyan a wattból lesz a decibel és közöttük szoros az összefüggés, de ha kétszer nagyobb teljesítményű erősítőre váltunk, attól nem lesz kétszer nagyobb a kapott hangerő! Ez egy óriási tévedés. Mindössze egy kis hangerő növekedést fogunk elérni. Szintén minimális lesz a hangerő növekedés akkor, ha egy erre alkalmas erősítő esetén a 8 ohmos hangfalakat 4 ohmosra cseréljük. Hiába van ráírva a kétszeres teljesítmény kisebb ohmszámú hangfal használatával. Ettől az nem fog kétszer hangosabban szólni.
Ahhoz, hogy a hangszóró 3 decibellel hangosabban szóljon, duplázni (10(3/10)=1,995) kell a teljesítményt, azaz minden teljesítményduplázás, mindösszesen 3 dB hangnyomás növekedést eredményez. 10 dB növekedést hallunk kétszer hangosabbnak, amelyhez már tízszeres teljesítmény szükséges. Átlagos hallással 2 dB változás körül van az érzékelési küszöb, 3 decibelt már határozottan hangosabbnak hallunk.
Ez az összefüggés a hangfalakra is igaz. Ha a hangfal érzékenysége 3 decibellel nagyobb, fele akkora teljesítmény szükséges ugyanakkora hangerő előállításához. 3 decibellel kisebb érzékenységű hangfalnak, pedig kétszer nagyobb teljesítmény kell ugyanahhoz a hangerőhöz.
Két hangfal érzékenységi aránya a 10(dB különbségük/20) összefüggéssel kiszámolható, mely megadja, hogy a közöttük lévő eltérés hányszoros változásnak felel meg. A pozitív és negatív irány megtévesztő lehet: pl. 6 dB különbség pozitív irányban kétszeres szorzót jelent, negatív irányban 0,5-szörös szorzót, azaz a felét.
Végezetül nem akarunk senkit meggyőzni semmiről. Az értékeket összehasonlítva mindenki eldöntheti, hogy számára mennyit jelenthet a hangfalkábel okozta hangerő csökkenés. Hangsúlyozzuk, hogy az emberi tényező a legbizonytalanabb! Az átlagos hallást vettük figyelembe, a többséget.
Reméljük, hogy tudtunk segíteni.